Jak regenerovat po celém dni na lyžích?

Den na lyžích dá tělu pořádně zabrat, zvláště když opravdu celý den jezdíte a nevysedáváte v hospodě u hrnku teplého čaje. Pokud vás čeká další den ten samý program a chcete se na zasněžené svahy vrátit v plné síle, je dobré se po návratu na hotel zaměřit na regeneraci. Co všechno můžete pro rychlejší regeneraci dělat?

Protahování

K lyžování přistupujte stejně jako k jiným sportům, například běhu či posilování, při nichž byste neměli vynechat protahování, a to před i po výkonu. Předtím než se ráno poprvé pustíte z kopce dolů, své tělo protáhněte dynamickým strečinkem. Protažení a zahřátí svalů před sportem slouží jako prevence zranění a přispívá k rychlejší regeneraci po výkonu. Po lyžování se věnujte statickému strečinku, který rovněž podporuje regeneraci a navíc se vyhnete zkrácení svalů a tím i snížení flexibility. Není třeba se protahovat hned pod kopcem, jamkile vycvaknete lyžáky z vázání, protahování nechte na později, až se dostanete do tepla. Vyhraďte si na něj alespoň 10 minut, raději však o něco déle, a samozřejmě se zaměřte zejména na nohy.

1030926-3_trimm-avalon-dark-blue-front 890952-1_leila-w9 1028664-2_trimm-justa-white-black-front

Kvalitní spánek a odpočinek

Při vícedenní lyžařské dovolené nepodceňujte význam kvalitního spánku. Pokud budete chtít stát na lyžích už od rozjezdu lanovek, není dobrý nápad jít spát až nad ránem. Ve volném čase mimo samotné lyžování pak nepodnikejte nic náročného, vhodnou výplní zbylého času jsou například krátké procházky nebo se můžete vydat do bazénu, jestliže je někde poblíž vašeho ubytování. Pobyt ve vodě má relaxační účinky a voda vás navíc příjemně unaví – poté už budete toužit jen po posteli a spát budete jako zabití. Spát byste měli minimálně 7 hodin, optimální délka spánku je kolem 8 hodin. Pro rychlejší regeneraci svalů a kvalitnější spánek se vyhýbejte alkoholu, alespoň se snažte jeho pití omezit na minimum.

Doplňky stravy

To, že správná strava ovlivňuje jak samotný výkon, tak i následnou regeneraci, zkušenější sportovci moc dobře ví. A neplatí to jen pro milovníky cvičení v posilovně. Jídlo by mělo pokrýt veškeré potřeby vašeho těla. Zaměřte se nejen na celkový energetický příjem, ale také příjem makroživin (bílkoviny, sacharidy a tuky), vitamínů a minerálních látek. Nedostatek minerálních látek, jako je hořčík, sodík nebo draslík, se typicky projevuje svalovými křečemi či únavou, takže jejich dostatečný příjem je velmi důležitý. Minerální látky lze do těla dostat prostřednictvím běžné stravy nebo s pomocí potravinových doplňků.

S ohledem na regeneraci rozhodně stojí za zmínku ještě jeden doplněk stravy, a to aminokyseliny. Aminokyseliny přispívají k syntéze bílkovin (jsou základními stavebními prvky bílkovin) a regeneraci svalů. Zvolit můžete buď komplexní aminokyseliny EAA s obsahem esenciálních i neesenciálních aminokyselin, nebo pouze esenciální aminokyseliny s rozvětveným řetězcem BCAA, jež si tělo nedokáže samo vyrobit. Aminokyseliny se vyplatí užívat i před výkonem, protože pomáhají chránit svalovou hmotu před spálením – přeměnou na energii.

Tip: Nechcete být při stravování mimo domov odkázáni na horské hospůdky a drahé restaurace? Alternativou nejen pro lyžařské nebo skialpové výpravy jsou hotová jídla na cesty, která si snadno připravíte jen s pomocí horké vody. Tato jídla jsou nutričně vyvážená, takže vašemu tělu dodají vše, co potřebuje, abyste mohli podávat ty nejlepší výkony.

Terapie červeným světlem

Zajímavým a účinným způsobem podpory regenerace je využití fotobiomodulace neboli terapie červeným a blízkým infračerveným světlem. Tato metoda regenerace je postavena na speciálních LED panelech vyzařujících právě červené a blízké infračervené světlo. Světlo o příslušných vlnových délkách má pozitivní vliv na mitochondrie. Mitochondrie jsou jakousi buněčnou elektrárnou, když vyrábí energii potřebnou pro všechny buněčně procesy, a tím ovlivňují všechny chemické procesy v těle. 20minutová světelná terapie mj. dokáže nastartovat proces regenerace, snižovat zánětlivé procesy v těle a působit proti únavě. LED panely pro světelnou terapii jsou k dostání v různých velikostech a menší modely si s sebou můžete jednoduše sbalit i na zimní dovolenou.

Masáž

Regenerační proces spolehlivě urychlí dobrá masáž. Při masáži dochází k prokrvení svalových buněk, a tak se do nich dostanou látky, které potřebují pro svou obnovu. Na horách sice maséra pravděpodobně shánět nebudete, ačkoliv i tato možnost přichází v úvahu, ale i neprofesionální masáž, třeba od partnera, přinese pozitivní efekt, pokud bude provedena v rámci možností správně.