Nevhodné dárky zakoupené po 13.11. nám můžete vrátit až do 15. ledna 2023.

Víte, jak se stravovat a doplňovat živiny v horách?

Rozhodli jste se, že letos taky konečně vyrazíte na expedici do hor? Pak určitě víte, že je třeba ji důkladně naplánovat. Tím nemyslíme jen trasu, nocování a výbavu, ale i jídlo, které si s sebou vezmete na cesty. Jenže každé deko se počítá, takže navařit si do skleniček není zrovna ta správná cesta.

Obrázek článku

Jíst a pít se musí i na cestách

Ze všech stran slýcháme, že zdravý jídelníček je základem našeho zdraví, stejně tak dodržování pitného režimu, pohyb a spánek. Pohybu máte během výpravy do hor určitě dost, na dostatečně dlouhý a kvalitní spánek, během kterého tělo regeneruje a čerpá zpět ztracené síly, nesmíte zapomenout.

Stejně tak byste po ruce měli pořád mít tekutiny a vhodné jídlo. Jenže jaké, když se každý gram při výpravě počítá a vy si nechcete strhnout záda jen proto, že kromě vhodného oblečení si do batohu dáte i jídlo, díky kterému do těla dostanete všechny potřebné vitamíny a minerály a doplníte energii?

Jídlo je nejobjemnější a nejtěžší část vybavení

Když vyrážíte na dovolenou, berete si jen jídlo na cestu, další si dokoupíte na místě. Při přechodu hor se nedá spoléhat na to, že každých pár kilometrů potkáte nějakou boudu nebo kiosek s občerstvením, je to spíš naopak. Většinou jste rádi, že se k ní dostanete aspoň večer a máte kde přenocovat. Ne každému totiž vyhovuje spaní ve stanu na karimatce.

Jídlo na cesty má v batohu své místo, je jedno, zda vyrážíte na jeden, dva, tři, pět nebo i víc dní. Tělo potřebuje dostatečný a průběžný přísun energie, jinak vám dojde šťáva a vy se nikam nedostanete. Jenže jaká strava je skladná, lehká, vyvážená, trvanlivá a dodá tělu všechny potřebné živiny?

Sušené maso je osvědčené

Sušení masa je starodávný způsob, jak šetrně a na delší čas uchovat maso. Se sušením začali už staří Egypťané, k dokonalosti ho dovedli severoameričtí indiáni, od nich ho pak převzali kovbojové Divokého západu. Jerky proslavili turisté a horolezci, je osvědčenou svačinkou na výpravy, lyže, lezení po skalách i pro chvíle, kdy nemáte zrovna moc času na jídlo. Maso si díky sušení zachová maximum výživových hodnot, jeho hmotnost přitom klesne na minimum.

  • Sušené maso je kvalitní, má nízký obsah tuků a sacharidů, ale vysoký obsah bílkovin.
  • Po sušeném mase neztloustnete.
  • Na cestách i při sportu vám dodá tolik potřebnou energii.
  • Má velmi nízký nebo nulový obsah lepku.

Znáte lyofilizované potraviny?

Čerstvé potraviny sušené mrazem označujeme jako lyofilizované. Takové potraviny vynikají nízkou hmotností i dlouhou trvanlivostí, během lyofilizace neztratí na chuti ani obsahu vitamínů nebo nutričních hodnotách. Mrazem sušené potraviny vydrží při správném skladování až 7 let, rychle se připravují, snadno se skladují a jejich chuť vás příjemně překvapí.

Víte, že když mrazem usušíte kilogram jahod, získáte asi 100 g lyofilizovaných jahod?

Zkusit můžete hotové jídlo na cesty

Klasické konzervy si do batohu na výšlap asi nedáte, přece jenom jsou docela těžké. Přesto byste na hotovky neměli tak úplně zanevřít, vsadit můžete na zavařené hotovky na cesty v sáčcích. Takové jídlo je sterilované, takže není třeba ho uchovávat v ledničce, jeho životnost je 2-3 roky, a to bez úbytku kvality. Na druhou stranu je ale fér si říct, že je o něco těžší než sušené jídlo.

Vhod přijdou i proteinové tyčinky a nápoje

Vyrážíte na delší nebo náročnější výpravu? Pak nezapomeňte ani na proteinové tyčinky a proteinové nápoje, které se dají jíst místo svačiny i oběda a tělu dodají jak potřebnou energii, tak živiny.

Náš tip: Co si tak připravit na oběd třeba proteinové palačinky? Během cesty sice sem tam něco zobneme, na oběd jako hlavní jídlo ale často zapomínáme. Když ale tělu chceme zajistit dostatečný přísun energie a živin, měli bychom si připravit jídlo, které není příliš těžké, obsahuje snadno vstřebatelné sacharidy a dostatek kvalitních bílkovin, tedy proteinů. Ty vás zasytí, podpoří regeneraci a pomohou také ochránit vaši svalovou hmotu.

A co pitný režim?

Ani pitný režim nelze podcenit, dostatečná hydratace totiž patří mezi naše základní potřeby. Když tělo nedostane dostatek tekutin, dostaví se únava, podráždění, bolest hlavy, nechutenství a další nepříjemnosti, které během pochodu přes hory rozhodně řešit nepotřebujete. Každý z nás by měl na kilogram své hmotnosti vypít 30-45 ml tekutin, spolu s rostoucí teplotou nebo vysokou zátěží tato potřeba roste.

Tekutinami ale nemyslíme jen vodu, na potřebných procesech v našem těle se podílí i celá řada elektrolytů jako sodík, hořčík, draslík, vápník a další. I ty je třeba do těla dostat, mezi vhodné nápoje tak patří i iontové nápoje, BCAA nápoje, ReHydrate nápoje apod. Vyhnout bychom se naopak měli alkoholu, přehánět to nesmíme ani s kofeinem.